Periodisme: La crisi de credibilitat i els silencis periodístics de la Transició

El periodisme és notícia perquè està en crisi. Per una banda té problemes econòmics: És fàcil trobar xifres que mostrin la davallada de la inversió publicitària, i és sabut que han estat els diners dels anunciants els que tradicionalment han alimentat els mitjans. També és senzill trobar dades que mostren com les xifres de difusió i venda d’exemplars de la premsa en paper -i les revistes- no han deixat d’anar enrere. No comprem diaris. Per això no hi volen posar anuncis. Sí que cada cop les versions digitals tenen més audiència, però  molts mitjans hi donen accés de franc, i la inversió publicitària que ha perdut el paper no s’ha traslladat a les pantalles.

El discurs és diferent si ens centren en mitjans nascuts digitals: El Diario.es (exclusivament digital) o la revista JotDown (digital i paper) són econòmicament sostenibles. En tots dos casos la publicitat és la més gran font d’ingressos. Cal ser conscients però que parlem de mitjans amb estructures molt petites, i per tant poc costoses de mantenir. No tots els digitals són rendibles, però m’agrada citar dos exemples que ho són, i que a més fan – opino-  bon producte.

Tornant als grans: Alguns han tancat, altres ha fet reduccions de personal i ha retallat sous. La manca de diners fa difícil a més fer bon periodisme. Treballar un tema a fons, investigar-lo, té un preu. O enviar corresponsals que visquin els esdeveniments de primera mà i tinguin accés directe als protagonistes.

Si no comprem el diari i els anunciants han deixat d’anunciar-se, d’on surten els diners? Dels bancs, per exemple. La crisi ha deixat les empreses editores en mans de les entitats financeres. Són diversos els informes que detallen qui està al capdavant  dels principals mitjans. Roger Palà en parla a aquest article publicat a l’Observatori Crític de Mitjans – Mèdia.cat.  Hi ha més informació i comentaris sobre el tema a aquest altre article de Mèdia.cat, a la publicació Cafèambllet, i també al Eldiario.es. Costa trobar cap article a alguna de les grans capçaleres que d’aquest tema.

El periodisme és molt proper  al poder econòmic i polític, en depèn massa. Per aquesta causa es parla també de crisi de credibilitat. Però una anàlisi reposada descobreix que ni a l’Estat espanyol ni a Catalunya els mitjans de comunicació han estat mai paradigma d’independència i objectivitat. Per més que sigui evident que l’ofici està ara en un molt mal moment, cal potser assumir que no ha viscut, des de fa molts anys, un molt bon moment.

He demanat a quatre professionals de trajectòries ben diferents què opinen d’aquesta crisi de credibilitat. Quin creuen que és l’origen, si és nova o és vella. I com han d’anar les coses: Antoni Bassas, Albert Sáez, Lluís Foix i Nicolás Valle.

 


NOTA: Al maig de 2014 Nicolás Valle va publicar al Diari Ara un article dedicat a Jeremy Paxman, el llegendari director de l’informatiu nocturn de la BBC. Escriu:

“El periodisme anglosaxó té el mèrit de no aturar-se davant de res i complir el propòsit de vigilar els centres de poder”.

I tot seguit nega la possibilitat que en les condicions actuals, el periodisme de casa nostra pugui exercir aquesta vigilància (val molt la pena llegir l’article sencer).

En aquell moment jo estava cursant l’assignatura de periodisme digital, i necessitava entrevistar un professional de la comunicació. Ho vaig demanar a Nicolás Valle i em va concedir una llarga i molt interessant estona. Del seu article a l’Ara, i d’aquesta entrevista, va sorgir la idea de fer més entrevistes demanant sobre els silencis de la premsa durant la transició. Vaig contactar amb Antoni Bassas, Lluís Foix i Albert Sáez, i tots tres van acceptar veure’m.

Per raons variades, fins ara no he demanat permís als entrevistats per publicar les entrevistes que vaig fer entre octubre i desembre de 2014.

Periodisme: La crisi de credibilitat i els silencis periodístics de la Transició (I): Albert Sáez

Periodisme: La crisi de credibilitat i els silencis periodístics de la Transició (II): Nicolás Valle

Periodisme: La crisi de credibilitat i els silencis periodístics de la Transició (III): Antoni Bassas

Periodisme: La crisi de credibilitat i els silencis periodístics de la Transició (IV): Lluís Foix

 

 

Anuncis