Zuckerberg contra la bretxa digital

El creador de Facebook Mark Zuckerberg ha visitat el Mobile World Congress, però no per parlar de la seva xarxa social. Ni tampoc per anunciar que Whatsapp, servei de missatgeria mòbil que va adquirir el passat més d’octubre per poc més de 17.000 milions d’euros, ofereix servei de trucades de veu. Vol parlar de connexions. Està centrat en el seu nou projecte, internet.org, que ha de permetre connectar-se a la xarxa als dos terços de població mundial que actualment no poden fer-ho per raons econòmiques. Per fer-ho Zuckenberg necessita la complicitat de les operadores de telefonia mòbil, són elles les qui han de construir les infraestructures. Afirma que les operadores han de modificar el seu model de negoci: els ingressos deixaran d’originar-se per les trucades de veu i els SMS, i cada cop més provindran del tràfic de dades.

Però on és el negoci? Donar internet a qui no pot pagar-ho? Potser cal començar simplificant: Donar internet -gratuïtament- a qui encara no l’ ha tastat. Que en coneguin les virtuts. “Ajudar a la gent a comprendre el veritable valor de les connexions”, ha dit Zuckerberg. I ser els primers. Prendre posicions per quan la bretxa digital comenci a tancar-se, i assegurar-se una bona posició en un futur nou mercat.

Tampoc no és l’únic a seguir aquesta estratègia: La Fundació Mozilla ha desenvolupat un smartphone que funciona amb el sistema operatiu Firefox OS i que s’està venent a l’Índia per 22,5 dòlars. Per la seva banda, Orange comercialitza “Orange Klif”, un dispositiu fabricat per TCL Alcatel, que potser té funcionalitats i característiques molt limitades per al primer món, però que Orange comercialitzarà per només 35 dòlars a països d’Àfrica i pròxim orient. L’oferta inclou veu, missatges i internet durant sis mesos.

Post publicat originalment al blog Barrinalab de Tallers Radiofònics.

Anuncis